logo

сиёсат

НӮШДОРУ

Мо достони машҳуру беназири «Рустам ва Суҳроб» - и Ҳаким Фирдавсиро аз «Шоҳнома» хуб дар ёд дорем. Ҳатто аксари мардум ин шоҳасарро дар мисоли ҳамин достон мешиносанд ва воқеан ҳам Рустаму Суҳроб рамзу намоди асосии «Шоҳнома» - анд. Ҷанги шаҳрвандие, ки солҳои навадуми асри ХХ ба сари миллати мо омад, ҳамин разму пархоши падару писарро мемонд. Ин ду саргузашти таърихи бостон ва муосир ба ҳам сахт монанданд, ба ҷуз аз як лаҳза. Он лаҳза кадом аст?
Қиссаи ҳузнангези Рустаму Суҳроб ва дили реши Таҳминаро сабаб низ ғафлату нодонӣ ва қаҳру манмании ноҷо буд. Атрофиён, махсусан ҳасудону нотавонбинон хостанд, ки падар аз дасти писар ва ё баръакс кушта шаваду яке аз шоҳсутунҳои кохи Эронзамин сарбазер афтад. Ҳарчанд Суҳроб ному нишони падар мепурсид, наздиктарин шахсони Суҳроб, ки модараш – Таҳмина ба онҳо бовар дошт, аз муаррифии Рустам худдорӣ карданд. Иғво ангехтанд, ки паҳлавоне даъвои зеру забар кардани туро дорад.
Ҳамин тариқ, падару писар дастбагиребони ҳам шуданд. Чун меҳру хуни гарми пайвандӣ ба машомашон расид, нахуст Суҳроб пурсид, ки ту Рустамӣ? Ин ҷо аллакай бозии сарнавишт буд. Рустамро қувваҳои аҳриманӣ нагузоштанд, ки бигӯяд: бале, Рустамам! Ӯ гуфт: ҳаргиз, ман Рустам нестам, аммо ӯро дидаам. Ҳамин як ҷавоби дурӯғ, ки аз забони Рустам, вале аз дили Аҳриман садо дод, тақдири ин пайвандро ҳал кард...
Моро низ солҳои навадум ҳамин қувваи аҳриманӣ ҷоду карда буд гӯё. Чашмони сурату сиратамонро пардаи ҷаҳли мураккаб пӯшонда буд. Тир мекушодему тир мехӯрдем. Хонаи падарамонро ғорат мекардем, писарамонро намешинохтему мекуштем… Он замон Аҳримани манҳус чӣ қадар шод шуда бошад?!
Албатта, атрофиён, бавижа душманони қадимии ин халқу миллат, медонистанд, ки тоҷик тоҷикро мекушад, аммо ба даҳон об гирифта буданд, медонистанд, ки хомӯшии онҳо боиси азбайнравии миллату давлат шуда, бо ин «баҳона» соҳиби як порча замин мегаштанд.
Вақте дили тоҷик ба бародари тоҷикаш намесӯхт, чӣ гуна дили бегона бисӯзад?
…Инак, Рустам аз ҷигарбанди худ мағлуб шудаву рӯи хок мехуфт. Ё ҳарфи таслим мегуфт, ё маргаш ногузир буд. Аммо содагиву бетаҷрибагии Суҳроб боз ҳам «кор дод». Рустам бо фиреб ӯро водор сохт, ки расми паҳлавонони асил ин нест ва шермардони майдон ба рақибашон имкони дубора медиҳанд. Суҳроб пештар аз бонуи шуҷову далер – Гурдофарид гӯл хӯрда бошад ҳам, боз ин бор бовар карду имкони дубора хестани Рустамро муҳайё сохт. Вале ин содагиву хушбоварӣ оқибати нангине дошт. Рустам, ки дигар тобу тавони идомаи ҷангро надошт, ханҷари хурде аз миён гирифту ҷигари писарашро шикофт.
Бале, ин оғози рехтани хуни тоҷик аз дасти тоҷик буд. Аҳриман ба ҳадаф расиду аз фаввораи хун морҳои заҳҳокӣ нӯши ҷон карданд. Дар ин байн Рустам аз аслу насаби Суҳроб огаҳ шуд, вале чӣ дер. Замину осмон дар назараш торик буд, ханҷар, хун ва писари дар дасташ ҷондодаистода тамоми вуҷудашро ба ларза оварданд, вале чӣ суд?
Рустам фиғони ҷонхарош кашида, нӯшдоруи ҳаётбахш хост, то зуд биёранду захми писарро табобат кунад, зиндагии тоза бахшад.  Аммо чун нӯшдору расид, Суҳроб рахт аз ҷаҳон баста буд.
Бале, ин айнан ҷанги шаҳрвандии моро мемонад, ба ҷуз аз фарқияти як лаҳза. Лаҳзаи расидани нӯшдору. Нӯшдории миллати нимбисмили мо ҳамин ваҳдат буд, ки пеш аз марги Суҳроб расид, на баъди марги ӯ. Вақте нӯшдоруи мо расид, ҳанӯз Суҳроби миллат ҷон меканд, нафасҳои вопасин мекашид, вале нӯшдору расид.
Ба масал ваҳдати миллӣ ҳамин нӯшдору буд, ки расиду ба табобати захму ҷароҳатҳо ва эҳёи мо мадад кард.
Нӯшдоруро ба тарафҳои сар- афкандаву гунаҳкору пушаймон Қаҳрамони Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон овард. Таърихи тоҷик ба он қадар шукӯҳу шаҳомати худ сулҳофарии Эмомалӣ Раҳмонро фаромӯш намекунад. Ҳамин қадар хидматаш бас аст, ки ояндагон ному нишони ӯро пос доранд ва ба некӣ ёд кунанд.
Мувофиқи ривоятҳо Рустам тани беҷони Суҳробро чил шабонарӯз дар дасташ гирифта кӯ ба кӯ гашта, нолаву зории Яздони покро кардааст ва умед доштааст, ки бо раҳматаш бори дигар ба писараш ҷон ато мекунад. Бори гуноҳу хато ва ҷурми пушаймонии мо дар ҷанги бародаркуш ба масал тани беҷони Суҳроб аст, ки ҳанӯз дар дилу дидаҳо гирифта гаштаем. Ин сабақи таърих аст, набояд чунин ҳодисаи мудҳиш такрор ёбад, набояд аз ҳамдигар бегона шавем, набояд Таҳмина дар сӯги писараш рӯйу мӯй канад…
Фаромӯш накунем, ки ба ин рӯзҳои фараҳбахш саҳлу осон нарасидаем. Ба қавли бузургон, фаромӯшӣ ба рим кардани ҷароҳатҳои таърихӣ оварда мерасонад. Хотираи таърихӣ дармонбахши ин ҷароҳатҳост.
Бузургмеҳри БАҲОДУР


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 17.05.2017    №: 99    Мутолиа карданд: 393

19.04.2018


НОБОЛИҒОН. Аз боздошти оворагардон то ҷаримаи волидон

ТОҶИКОБОД. Вусъати корҳои баҳорӣ

Гиромидошти Ашӯр Сафар дар Кӯлоб

Гусели наваскарон дар Фархор

Варзиш

18.04.2018


Вохӯрии Сироҷиддин Аслов ва Рашид Мередов

Сармоягузорӣ ва соҳибкорӣ матраҳ гардиданд

Тақвияти мубориза алайҳи терроризм

Тавсеаи ҳамкориҳои гумрукӣ

Футболи соҳилӣ дар Тоҷикистон

МАЛАЙЗИЯ. Дастоварди навбатии хонандагони тоҷик дар олимпиада

Меркел зарурати вохӯрӣ бо Путинро таъкид намуд

Могерини: «24-25 апрел дар Брюссел қазияи Сурия баррасӣ мегардад»

Аз чор се ҳиссаи аҳолии Яман ниёзманди ёрии башарист

Туркманистон бандари $2 миллиардиро мекушояд

17.04.2018


Омодагӣ ба интихоботи миёнадаврӣ

«Роҳбалади беҳтарин» озмуни КИ ҲХДТ дар шаҳри Кӯлоб

Рӯзи илм таҷлил гардид

Дурахши дзюдогарони кишвар дар ҷомҳои Аврупову Осиё

Вашингтон вақтҳои наздик низомиёнашро аз Сурия мебарорад

Нигаронии президенти Олмон аз дуршавии бештари Русия ва Ғарб

Департаменти ИМА барои идомаи муколама бо Димишқ шарт гузошт

Коршиносон то 100 доллар расидани нархи нафтро пешгӯӣ карданд

16.04.2018


Баргузории ҷаласаи Кумитаи тадорукоти Конференсияи байналмилалии сатҳи баланд

Вохӯрии Сироҷиддин Аслов ва Ли Ён Хо

Иҷлосияи 23-юми Шӯрои вазирони корҳои хориҷии Созмони ҳамкории иқтисодӣ доир мешавад

НОҲИЯИ РӮДАКӢ. Ифтитоҳи ду бинои таълимӣ

13.04.2018


Оғози бунёди «Қасри Бахт»

Густариши ҳамкориҳои байнипарлумонӣ

Мулоқоти Ҳамрохон Зарифӣ ва Кэйҷи Фуруя

Баррасии масъалаи дастрасии хизматрасониҳои молиявӣ ба соҳибкории хурду миёна ва аҳолӣ

«Шоми мақом»

Варзиш

Меркел ба зарбазании Сурия ҳамроҳ шудан нахост


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед