ҶУМҲУРИЯТ » БАХШҲО » ЭКОЛОГИЯ.  ТАҚВИЯТИ МАЪРИФАТ ТАҚОЗОИ ЗАМОН АСТ!

ЭКОЛОГИЯ.  ТАҚВИЯТИ МАЪРИФАТ ТАҚОЗОИ ЗАМОН АСТ!

03 июн 2024, Душанбе
17
0
Мувофиқи маълумоти илмӣ, маърифати экологӣ - ин доштани дониш ва рафтори экологӣ мебошад, ки бо табиат ҳамоҳанг аст. Таълим ва ё маърифати экологӣ метавонад шахсро барои пайдо кардани донишҳои гуногун дар бораи табиат ва ҳаёт равона созад.
Ҳадафи таълими экологӣ ташаккули муносибати масъулиятнок ба муҳити зист мебошад, ки ба огоҳии экологӣ асос ёфтааст.
 
Асоси назариявии таълими экологӣ ба ҳалли се вазифа асос ёфтааст: таълим, тарбия ва рушд. Меъёри ташаккули муносибати масъулиятнок ба муҳити зист ғамхории маънавӣ барои наслҳои оянда мебошад. Бо истифодаи дурусти усулҳои гуногуни таълим муаллим метавонад шахсияти аз ҷиҳати экологӣ босалоҳият ва дорои ахлоқро ташаккул диҳад. Пас, зарур мешуморем, ки таълимоти маърифати экологиро дар муассисаҳои таълимӣ дуруст амалӣ созанд. Агар ташаккули шуури экологӣ дар муассисаҳо (боғча, мактаб, донишгоҳ ва ғайра) сурат гирад, пас, меъёрҳои рафтори экологӣ дар чорабиниҳое, ки дар корҳои беруназсинфӣ ва ҳамоишҳо ташкил карда мешаванд, мустаҳкам мегарданд.
Ҳадафи таълими экологӣ дар ҳолати ноил шудан ба ҳалли вазифаҳои зерин ба даст оварда мешавад:
- таълимӣ – ташаккули системаи дониш дар бораи мушкилоти экологии замони мо ва роҳҳои ҳалли онҳо;
- тарбиявӣ – ташаккули ангезаҳо, ниёзҳо ва одатҳои рафтор ва фаъолияти аз ҷиҳати экологӣ солим, тарзи ҳаёти солим;
- инкишоф – рушди системаи малакаҳои зеҳнӣ ва амалӣ оид ба омӯзиш, арзёбии ҳолат ва беҳтар намудани муҳити зисти худ; рушди фаъол ва ҳифзи муҳити зист: зеҳнӣ (қобилияти таҳлили ҳолатҳои экологӣ), эмотсионалӣ (муносибат ба табиат ҳамчун арзиши ҷаҳонӣ), ахлоқӣ (ирода ва истодагарӣ, масъулият). 
Дар раванди ташаккули фарҳанги экологии хонандагони синфҳои ибтидоӣ  се марҳаларо ҷудо кардан мумкин аст, ки бо гузариши хонанда аз синф ба синф рост меояд.  Синни хурдтари мактабӣ як марҳалаи ташаккули пояҳои мавқеи ахлоқӣ ва экологии шахс мебошад, ки зуҳуроти он хусусияти ба худ хос доранд ва дар се марҳалаи афзоиши шартан муайяншудаи давраи синнусолӣ мувофиқ аст.
Сатҳи асосии рушди фарҳанги экологии хонандаи синфи якум ин дараҷаест, ки ӯ дар синни томактабӣ ба даст овардааст. 
Нишондиҳандаҳои ташаккули фар-ҳанги экологии кӯдак дар марҳалаи аввали мактабӣ ё синфи ибтидоӣ:
- кӯдак ба ашёи олами атроф, шароити зиндагии одамон, наботот, ҳайвонот таваҷҷуҳ зоҳир мекунад, кӯшиш менамояд, ки вазъи онҳоро аз нуқтаи назари хуб ё бад арзёбӣ кунад;
- бо омодагӣ дар чорабиниҳои муҳити зист иштирок менамояд;
- ҳангоми мулоқот бо зебоӣ эҳсосотро танзим мекунад ва мекӯшад, ки ҳиссиёти худро дар намудҳои дастраси эҷодиёт (ҳикоя, расмкашӣ ва ғ.) расонад;
- мекӯшад, ки қоидаҳои рафторро дар кӯча, нақлиёт, ҳангоми сайругашт дар боғ, гулгаштҳо ва ғайра риоя кунад;
- омода аст, ки ба одамон, ҳайвонот, рустаниҳои ниёзманд кумак расонад;
- мекӯшад, ки рафтор, амали худро назорат намояд, то ба муҳити атроф зарар нарасонад.
 Сатҳи сифатан нав, ки хонандаи синфи дуюм дар рушди фарҳанги экологии худ ба он боло меравад, бо чунин ба даст овардан дар таҷрибаи шахсӣ алоқаманд аст:
- аз мушоҳидаи одӣ то таҳлили мушоҳидаҳои мураккаб (чаро он хуб ва чаро бад аст); 
- ба ҳам пайвастани амал ва рафтори худ дар вазъияти муайян бо амали одамони дигар ва таъсири онҳо ба табиат;
- кашфиётҳои худӣ – ҷустуҷӯ ва қонеъ кардани ниёз ба маъно дар бораи объектҳои мушаххаси муҳити зист; 
- эҳтиром ба ашёи рӯзгор бо хоҳиши худ; 
- иштирок дар фаъолияти эҷодии калонсолон.
Нишондиҳандаҳои ташаккули фар-ҳанги экологӣ дар мактаббачагони ибтидоӣ дар марҳалаи дуюм бо инҳо илова карда мешаванд:
- таваҷҷуҳи кӯдак ба ашёи олами атроф, ки бо кӯшиши худаш барои таҳлили онҳо ҳамроҳ мешавад;
- иштирок дар ин ё он фаъолият бо калонсолон бо зуҳури мустақилият ва эҷодкорӣ;
- ғамхорӣ бо намояндагони олами ҳайвонот ва наботот, ки бештарашон ниёз дорад, на ба даст овардани вақтхушӣ;
- риояи як қатор қоидаҳои рафтор дар муҳити атроф, ки ба як чизи маъмулӣ табдил ёфтааст. 
Дар марҳалаи сеюм, ки давраи барвақтии кӯдаконро хотима медиҳад, таҷрибаи шахсии кӯдак бо мундариҷаи нав пур мешавад:
- таҳлили мушоҳидаҳои ҳолати муҳити атроф ва саҳми имконпазир дар беҳтар намудани ҳолати он, риояи бошууронаи меъёрҳо ва қоидаҳои рафтор дар муҳити зист;
- нигоҳубини самарабахш ба намояндагони олами ҳайвонот ва наботот, истифодаи дониш, малака ва, инчунин,  малакаҳои бадастомада дар фаъолияти нигарондашудаи муҳити зист; 
- таҷассуми таассуроти онҳо дар бораи олами атроф дар намудҳои гуногуни эҷодиёт.
Нишондиҳандаҳои ташаккули фар-ҳанги экологии кӯдакро дар марҳалаи сеюми мактаби ибтидоӣ бо зуҳуроти зерин дидан мумкин аст:
- риояи қоидаҳои рафтор дар муҳити атроф одат шудааст;
- кӯдак амалҳои худро бо муҳити атроф ва оқибатҳои эҳтимолии баъзе объектҳои муҳити атроф вобаста карда, назорат мекунад;
- зарурати нигоҳубини баъзе намояндагони олами ҳайвонот ва набототро изҳор карданд;
- кӯдак қодир аст мустақилона объекти фаъолияти экологии худро интихоб кунад;
- меҳрубонӣ, ҷавобгӯӣ ва таваҷҷуҳ ба дигарон (одамон, табиат) ҳамроҳ бо омодагии кӯдак барои кумак ба ниёзмандон. 
Синни хурди мактабӣ давраи мусоидтарин барои ташаккули асосҳои фарҳанги экологӣ мебошад, зеро дар ин давраи инкишофи кӯдак, ки бо бартарияти тарзи эмотсионалӣ-ҳиссии азхудкунии ҷаҳон, хусусиятҳо ва сифатҳои шахсият тавсиф карда мешаванд, интенсивӣ ташаккул меёбанд, ки моҳияти онро дар оянда муайян мекунанд. Дар ин синну сол дар зеҳни хонандагон тасвири визуалӣ-маҷозии ҷаҳон ва мавқеи ахлоқӣ ва экологии шахс ташаккул меёбад, ки муносибати кӯдакро бо муҳити табиӣ ва иҷтимоӣ  ба худаш муайян мекунад. Равшанӣ ва тозагии реаксияҳои эмотсионалӣ амиқӣ ва устувории таассуроте, ки кӯдак мегирад, муайянкунандаи ин гуфтаҳост. 
Ҳамин тавр, синни хурдсолӣ давраи мусоидтарин барои ташаккули пояҳои фарҳанги экологӣ мебошад, зеро дар ин давраи ташаккули кӯдак хусусиятҳо ва сифатҳои шахсият шадидан ташаккул меёбанд, ки моҳияти онро дар оянда муайян мекунанд.
 
Акобир КАРИМЗОДА, 
доктори илмҳои биология, 
профессори  ДМТ
Санаи нашр: 03.06.2024 №: 104
Муҳокима кунед
Эзоҳ илова кунед
Шарҳҳо (0)
Шарҳ
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив