logo

иҷтимоиёт

ОИЛА. ХИШТИ АВВАЛРО КАҶ НАГУЗОРЕМ!

Солҳои охир ба сифати таълиму тарбия аҳамияти ҷиддӣ медиҳанд.  Ин масъалаест, ки ба ҳамкории муассисаҳои таълимию оила алоқаманд буда, таҳлилу баррасии ҷиддӣ мехоҳад. Маънии таълим ба ҳамагон маълум аст: он саводнок кардани хонандагон мебошад, вале маънии тарбия васеътар аз онест, ки мо мепиндорем. Тарбияи насли наврас масъалаи мушкилтарин ва печидаи соҳаи маориф маҳсуб мешавад. Одатан, падару модарон ин вазифаро пурра ба зиммаи омӯзгорон гузоштаанд, ки мутлақо хатост. Дар кори тарбияи фарзанд – шогирд, қабл аз ҳама, модар масъулияту вазифаи бештар дорад. Модар ҳамеша ва қариб  тамоми рӯз дар паҳлуи фарзанд аст, аз рафтору кирдори ӯ хабар дорад. Аз ин сабаб, метавонад барои ислоҳу бартараф намудани ин нуқсу камбудиҳо кӯшишу талоши бештар кунад ва дар тарбияи фарзанд ба роҳбари синфу дигар омӯзгорони ёрӣ ҳам расонад.

Аз ҷониби дигар, бисёр мегӯянду менависанд, ки дар баъзе мамлакатҳои пешрафтаи олам, масалан дар кишварҳои Ҷопону Куриёи Ҷанубӣ ҳафтод дарсади модароне, ки маълумоти олӣ доранд, ба хотири тарбияи фарзанд солҳои дароз аз касбу корашон даст мекашанд ва чунон ба тарбияи ҷигарбандашон машғул мешаванду ба мактаб равуо мекунанд, ки мегӯйӣ худ омӯзгор бошанд. Эътибори ҷиддӣ, сахтгирӣ ва хоҳиши қатъии модарро фарзанд ҳамеша эҳсос мекунад ва масъулияташ меафзояд.
Мутаассифона,  бештари модарони мо чунин нестанд. Барои аксарияти онҳо мактабравии фарзанд танҳо дар шашсолагиаш ва ҳамон ҳам дар ду-се рӯзи оғози таҳсил аҳамият дорад. Баъд шавқу завқу эътибори модарон ба қавле «пир» мешавад ва барои онҳо мактаб асосан даргоҳеро мемонад, ки фарзандашон чанд соат онҳоро осуда мегузорад, то ба кору бори хонадон машғул бошанд. Болои сӯхта намакоб, чун хатою нуқсоне аз хонанда сар зад, ҳам масъулони соҳаи маориф ва ҳам кормандони ҳифзи ҳуқуқ маҳз ва аввал ба мактабу муаллим «дар» меафтанд.
Албатта, ман масъулияту вазифаи омӯзгору мактабро дар кори тарбияи шогирдон нодида гирифтанӣ нестам. Гап дар сари он аст, ки маҳз ва аввал оила ба тарбия ҷавобгӯ ва ҷавобгар аст. Гоҳо падару модарон ба мактаб омада, аз муаллим домангир мешаванд, ки писар ё духтарашон вақтҳои охир беадабӣ мекунад, ба бозиҳои бемаънӣ машғул мешавад, бевақт ба хона бармегардад. Онҳо ҳатто андеша намекунанд, ки фарзандашон буду шуд 5 - 6 соат дар мактаб аст. Замони боқимонда бояд таҳти назорати падару модар бошанд.
Тарбия дар муассисаи таълимӣ, ҳатто дар муассисае, ки таълим суст ҷараён дорад, одатан хуб мушоҳида мешавад. Вале, чуноне ки мегӯянд, қарсак аз ду даст нест. Аксарияти оилаҳои мо вақте ба худ меоянд, ки фарзандашон ба ҷиноят даст задааст. Дар ин ҳол онҳо бори масъулиятро ба гардани омӯзгор бор карданӣ мешаванд.
Албатта, қабули Қонуни Ҷумҳурии Тоҷикистон “Дар бораи масъулияти падару модар дар таълиму тарбияи фарзанд” вазъиятро хеле беҳтар намудааст. Агар он ҷо қайд мешуд, ки ҳафтае як ё ду маротиба ба мактаб ташриф наовардани волидон боиси ба ҷавобгарӣ кашидани онҳо хоҳад шуд, кор ранги дигар мегирифт. Чун падар ё модар ба мактаб ташриф орад, фарзанд инро дида масъулияти бештарро ҳис мекунад, ҳар қадами худро дониставу санҷидаву бошуурона мегузорад. Бе ёриву дастгирии оила ягон мактаб ба муваффақиятҳои назаррас ноил намешавад.
Мо даъвову талаб надорем, ки волидон вазифаи муҳими таълим доданро ба зиммаи худ бигиранд, мехоҳем оила низ дар ин раванд фаъол бошад. Агар шогирд вазифаҳои хонагиашро иҷро накарда ба мактаб ояд, пеш аз ҳама волидон гунаҳкоранд. Аммо, агар фарзанд вазифаашро иҷро кардан хосту аз уҳдааш набаромад, ба муассисаи таълимӣ муроҷиат кардани падар ё модар шарт аст. Фақат баъд аз ин, айбро бояд дар фаъолияти омӯзгор ҷуст. Албатта, волидони масъулиятшиносе низ ҳастанд,  ки зуд - зуд ба мактаб меоянд, ё занг зада одобу рафтори фарзандашонро пурсон мешаванд, вале ин гуна волидон хеле каманд.
Майрам ҶӮРАЕВА,
омӯзгори фанни забон ва адабиёти МТМУ № 51 шаҳри Душанбе


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 10.01.2018    №: 8    Мутолиа карданд: 226

19.09.2018


ТОҶИКИСТОН ВА ӮЗБЕКИСТОН. Аввалин тамринҳои муштараки низомӣ

Таъсиси 57 корхонаи нав

Намоиши дастовардҳо ба муносибати Рӯзи шаҳри Хуҷанд

Зуҳро Саидова – соҳиби шоҳҷоиза

Таҳаммул аз амалҳои террористӣ норавост

Баргузории ҳамоиши маъмурони роҳи оҳани кишварҳои СҲШ дар Ӯзбекистон

Дар Ироқ 27 ҳазор нафар аз об заҳролуд гашт

Тӯли 40 соли ислоҳот дар Чин ҷои кор 346 дарсад афзуд

Остона ҳамоиши ҳаштуми глобалии туризми шаҳриро пазироӣ мекунад

Ҷаҳон дар як сатр

18.09.2018


САМБО. Дурахши варзишгари навраси тоҷик дар Аврупо

Иди асал дар Душанбе

КӮЛОБ. Боз ду меҳмонхонаи нав ба истифода дода шуд

Ҷаҳон дар як сатр

ӮЗБЕКИСТОН. Оғози машқҳои низомии муштарак

Теъдоди қурбонии тӯфони «Мангхут» аз 60 нафар гузашт

Дифои Вазорати ҳуқуқи инсони Покистон аз ҳуқуқи занҳо

Таҳсили фосилавӣ ба ҳар хонандаи ҷопонӣ дастрас шуд

Дар Остона ба хариди партов шурӯъ карданд

17.09.2018


НОҲИЯИ РӮШОН. Сарҳадбонон соҳиби бинои наву замонавӣ шуданд

Баргузории фестивали шаҳрии эҷодиёти кӯдакон

“КӮКНОР-2018”. Мусодираи беш аз 550 килограмм маводи нашъаовар дар Хатлон

ФУТБОЛ. "Хуҷанд" ба пеш баромад

11.09.2018


ДУШАНБЕ МИЗБОНИ СОҲИБКОРОНИ ҶАҲОН

ДЕВАШТИЧ. БУНЁДКОРИҲОИ НОҲИЯ НАМУНАИ ИБРАТАНД

МАРЗ. Боздошти қочоқбарон

КӮЛОБ. ИФТИТОҲИ БОҒЧАИ НАВ

05.09.2018


БӮСТОН. Бунёди чор иншооти нав

ФУТБОЛ. Дар Тоҷикистон мусобиқаҳои байналмилалӣ доир мегарданд

Ориф Алвӣ 13-умин президенти Покистон интихоб гашт

Дар Арабистони Саудӣ барои маводи тахрибӣ дар интернет зиндонӣ мекунанд

Дар Гуҷарат сохтмони баландтарин ҳайкали дунё анҷом меёбад

Ҳиндустон барномаи нави кайҳониро амалӣ месозад

04.09.2018


Боздиди Сарвазири мамлакат аз иншооти гармидиҳии шаҳри Душанбе


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед