logo

фарҳанг

САДА. АЗ БОСТОН ТО ОСТОН

Сада дар қатори Наврӯзу Меҳргон аз даврони қадим яке аз ҷашнҳои бошукӯҳу шаҳомати мардумони мо ба шумор мерафт. Моҳияти Ҷашни Садаро пирӯзии рӯшноӣ бар торикӣ, гармо бар сармо ва некӣ бар бадӣ ташкил дода, мардум онро бо афрӯхтани гулханҳои бузург гиромӣ медоштанд.

Сада ҳамасола дар рӯзи 10 - уми моҳи баҳмани солшумории ҳиҷрии хуршедӣ таҷлил мегардид, ки баробар ба 30 январи солшумории мелодист. Ҷашни Садаро, азбаски дар меҳвари он оташ меистад, «ҷашни  оташ» ҳам номидаанд ва онро марбут ба оини зардуштӣ шумурдаанд. Вале ба қавли устурашинос Меҳрдоди Баҳор, Сада ҷашни зардуштӣ нест, зеро дар Авестову матнҳои паҳлавии сосонӣ аз Сада ишорае нашудааст.
Оид ба шарҳи истилоҳи «сада» дар сарчашмаҳои таърихиву адабӣ андешаҳои гуногун зикр шудаанд. Аз ҷумла, машҳуртарин ташреҳи мардумӣ ин аст, ки «сада» аз шумораи сад (100) гирифта шудааст. Гӯё, шумораи сад аз панҷоҳ шабу панҷоҳ рӯз иборат буда, замони фарорасии Наврӯзро ифода мекунад. Аммо номи ин ҷашн ба шумораи сад ва наздик омадани Наврӯз иртибот надорад. Сада ҷашни оини митроӣ ё меҳрпарастӣ буд. Дар тақвимҳои халқии тоҷикон чиллаҳо вуҷуд доранд, ки решаҳои чиллашуморӣ низ ба дини митроӣ рафта мерасанд. Чиллаи калони тоҷикон, инчунин, мардумони дигари эронитабор, аз 21 декабр оғоз мешавад. Ин рӯз дар оини митроӣ зодрӯзи эзад Митро маҳсуб будааст, яъне рӯзи зодани нуру рӯшноӣ. Аз 21 декабр сар карда, рӯзҳо дақиқа ба дақиқа дарозтар мешаванд. Ин рӯзро аҷдодони мо бо номи Шаби Ялдо то ба имрӯз таҷлил мекунанд. Вожаи «ялдо» аз забони сурёнӣ буда, маънои валодат ё таваллудро дорад. Тибқи устураҳои бостонӣ, Митро дар ғор таваллуд шуда, чил рӯз он ҷо мемонад ва рӯзи чилу якум аз ғор берун мешавад. Ин суннат ҳоло  ҳам байни мардуми мо ҷорист, ки тифли навзодро чилладор шумурда, чил рӯз боэҳтиёт парвариш мекунанд. Тоҷикони қадим рӯзи аз ғор берун шудани Митроро бо номи Сада ҷашн мегирифтанд. Ҳамчун рамзи равшанӣ ва гармӣ гулханҳои бузург меафрӯхтанд, дар атрофи он хурсандиву шодмонӣ мекарданд.
Дар мавриди решашиносии вожаи «сада» М. Баҳор андешаи хубе пешниҳод кардааст. Ба қавли ӯ, калимаи «сада» аз решаи  sand-и авестоӣ ба маъноӣ «зоҳир шудан» ба вуҷуд омадааст. Яъне, Митро пас аз чил рӯз зоҳир мешавад. 
Ин ҷашн ёдгорест аз даврони ориёиҳо, ки дар сарчашмаҳои таърихию адабӣ пайдоиши онро ба шоҳи пешдодӣ – Ҳушанг, баъзеҳо ба шоҳ Фаридун ва ҳатто ба Ардашери Бобакон низ нисбат медиҳанд. Аз  ҷумла, Фирдавсӣ дар «Шоҳнома» бунёд гузоштани Ҷашни Садаро ба кашф шудани афрӯхтани оташ иртибот медиҳад.  Ҳушанг дар шикор бо наздиконаш мори бузургеро мебинад ва сангеро бардошта, ба сӯйи он мор партоб мекунад. Мор гурехта меравад, аммо санги партобшуда ба санги дигаре бархӯрда, аз он шарораҳо мепаранд. Шарораҳо ба хасу хошоки хушк часпида, алангаи оташ баланд мешавад. Ва Ҳушанг:

Бигуфто: «фурӯғест ин эзадӣ,
Парастид бояд агар бихрадӣ».
Шаб омад, барафрӯхт оташ чу кӯҳ,
Ҳамон шоҳ дар гирди ӯ бо гурӯҳ.
Яке ҷашн кард он шабу бода х[в]ард,
Сада номи он ҷашни фархунда кард.
Ҷашни Сада аз замони ориёиҳо сар карда, то даврони салтанати ғазнавиёну салҷуқиён ва дар баъзе минтақаҳо то замони истилои муғул маъмул буда, дар дарбор ва байни мардум таҷлил мегардид. Баъд аз асрҳои XII - XIII рӯҳониёни мутаассиб, бисёр суннатҳои бостонии мардумони ориёиро ҳамчун оинҳои ҷодуию бутпарастӣ шумурда, манъ карда буданд, ки яке аз онҳо Ҷашни Сада буд. Ба ҳамин, Ҷашни Сада аз таҷлили расмии дарборӣ ба байни мардум рафт ва ба гунаи сайрҳои зимистонӣ ва маросимҳои гиромидошти оташ идома ёфт.
Роҷеъ ба Ҷашни Сада дар адабиёти тоҷику форс асрҳои Х - XI, махсусан, дар  қасидаҳои шоирони дарбори ғазнавиён, аз қабили Унсурӣ, Фаррухӣ, Манучеҳрӣ, Асҷадӣ ва дигарон ишораву тасвирҳои нисбатан бештар ба назар мерасанд. Е. Э. Бертелс дар мақолаи «Ҷашни Сада дар назми форс-тоҷик» қисмати насиби қасидаҳои мадҳиявии шоирони номбурдаро таҳқиқ намуда, мавқеъ ва муносибати шоҳони он давраро ба Ҷашни Сада муайян кардааст. Ба ақидаи ӯ, баъзе аз шоҳон Садаро қабул доштанд, аммо бархе дигар аз мулук онро ҳамчун оини бутпарастону ҷодувон ва оташпарастон мешумурданд. Аз ин лиҳоз, шоирони дарбор низ мувофиқи қабулу назари ин подшоҳон қасидаҳои мадҳиявӣ мегуфтанд. Масалан,  Унсурӣ дар як қасидааш аз Ҷашни Сада истиқбол карда чунин менависад:
Сада ҷашни мулуки номдор аст,
Зи Афредуну аз Ҷам ёдгор аст.
Замин имшаб гӯӣ кӯҳи Тур аст,
К-аз ӯ нури таҷаллӣ ошкор аст.
Гар ин рӯз аст, шаб хондаш набояд
Ва гар шаб рӯз шуд, хуш рӯзгор аст.
Ҳамоно к-ин диёр андар биҳишт аст,
Ки бас пурнуру рӯҳонӣ диёр аст…
Ҳарчанд ки ин ҷашн ба кеши зартуштӣ хос набудааст, аммо азбаски марбут ба оташ аст ва оташ назди зартуштиён муқаддасу арҷманд аст, имрӯзҳо зартуштмазҳабони устонҳои Кирмону Язди Эрон, иёлати Гуҷарати Ҳинд ва умуман зартуштиёни ҷаҳон аз ин ҷашн пазироӣ доранд.
Ин маросим то нимаҳои садаи гузашта идома ёфтааст. Ниҳоят Ҷашни Сада дар асри 21 ватану ҳомии худро пайдо намуд. Инак, бо ташаббус ва ибтикори Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ – Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии  Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар кишвари соҳибистиқлоли мо барои таҷлили ҷашнҳои суннатии ниёгони мо Наврӯзу Меҳргон ва Сада рӯзҳои муайян расман тасдиқ шудаанд. Ҷашни Садаро мо акнун бо дарназардошти ғояҳои миллӣ ва манфиатҳои иқтисодию иҷтимоӣ баргузор менамоем.
Ниёгони мо пас аз ҷашнгирии Сада ба корҳои кишоварзию боғдорӣ шурӯъ мекарданд. Деҳқонон хокистари гулхани Садаро ба халтаҳо гирифта, ба заминҳои худ бурда,  бо орзую нияти баракату фаровонӣ мепошиданд. Боғдорон дар водиҳо ба шохчабурии дарахтон сар мекарданд.
Дар рӯзҳои таҷлили ин ҷашн намоиш ва фурӯши ниҳолҳои дарахтони мевадиҳанда, сояафкан, гулу буттаҳои ороишӣ, тухмиҳои ҳар гуна зироатҳо, васоили меҳнат ва техникаи марбут ба корҳои кишоварзию боғдорӣ, нуриҳои минералӣ, китобу дастурҳои ёвар барои корҳои деҳқонию боғбонӣ ва соҳаҳои дигари хоҷагидорӣ, ихтироъ ва дастовардҳои тозаи олимони тоҷикро ташкил кардан мувофиқи мақсад аст.
Дилшод РАҲИМӢ,
номзади илми филология, фолклоршинос


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 30.01.2018    №: 23    Мутолиа карданд: 161

24.05.2018


Симои сиёсӣ ва фарҳангии Пешвои миллат

Мулоқоти Шукурҷон Зуҳуров бо Алекен Еминбахэ

Вохӯрии ҳайати вазоратҳои корҳои дохилии Тоҷикистону Ӯзбекистон

Рӯнамоии иқтидори сайёҳии кишвар дар Боку

ҶАЙҲУН. ПИЁЗ ЗИЁДУ ХАРИДОР КАМ

Ҷаҳон дар як сатр

СҲШ: таваҷҷуҳи вижа ба таъмини амнияти лоиҳаҳои байналмилалии стратегӣ

Ширкати 15 ҳазор меҳмон дар ҳамоиши иқтисодии Петербург

Макрон бо умеде ба Санкт-Петербург меояд, ки «Русияро ба Аврупо орад»

Дар Ҳилманд 15 нафарро аз асорати «Толибон» озод карданд

Қазоқистон гандуми бисёрсола парвариш кардан мехоҳад

23.05.2018


Ҷаласаи Шӯрои сарони ҳукуматҳои ИДМ баргузор мегардад

Вохӯрии Абдураҳим Қаҳҳоров бо Чжао Кэчжи

Тоҷикистон дар ҳифзи нигаҳдории гуногунии биологӣ саҳми назаррас дорад

Ҷаҳон дар як сатр

Рашид Олимов: «Масоили амниятӣ таваҷҷуҳи бештар мехоҳад»

Дар Олмон ба хотимабахшии «давраи яхбандӣ» дар муносибат бо Русия даъват намуданд

Аморат низоми раводидро барои сармоягузорону мутахассисони баландпоя сабук кард

Қазоқистон: имтиёзҳои қарзи манзил барои омӯзгорон ва табибон

Қирғизистон барои иштирок дар лоиҳаи «Digital CASA» беш аз 3 миллиард рубл мегирад

21.05.2018


Ҷаҳон дар як сатр

Пекин ҷонибдори бунёди тамаддуни экологист

Маҳви 65 ҳазор ҷангӣ дар Сурия

Вашингтон барои мубориза алайҳи терроризм қариб $3 триллион харҷ кардааст

Иттиҳоди Аврупо ба ИМА роҳи пешгирии боҷро нишон дод

Мансабдорони Қазоқистон аз ҳаққи узвият дар созмонҳои динӣ маҳрум мешаванд

18.05.2018


Ҷаласа таҳти роҳбарии муовини Сарвазири мамлакат

Брифинги матбуотӣ оид ба натиҷаҳои Конфронси байналмилалии Душанбе

Ифтитоҳи Маркази таҳсилот, илм ва фарҳанги Беларус

17.05.2018


Баррасии масоили соҳибкорӣ

Вохӯрии Исматулло Насредин бо Эндрю Гилмор

Чорабиниҳо бахшида ба Рӯзи ҷавонон

Туризм аз бахшҳои асосии иқтисоди миллӣ

ОРОИШГАРИ ШАҲРИ КӮЛОБ


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед